Jsou věci, bez kterých už bychom si nedokázali v dnešní době představit svůj život. Jednou z nich jsou bezesporu dopravní značky. Ovšem, pokud bychom bydleli na absolutní samotě, kde je možná ještě tak vyšlapaná cestička ke studni a zpět, tak se bez nich docela dobře obejdeme.
My ostatní, ať už po světě cestujeme
· pěšky
· na kole
· na motorce
· autem
· na koloběžce
· na invalidním vozíku.
Je k životu určitě nezbytně potřebujeme. Postupem času přibývají a přibývají.
A tak máme značky
– výstražné – hlásí například zatáčky
– upravující – upozorňují na přednost v jízdě
– zákazové – kam se nesmí jet a kde se nesmí stát
– příkazové – který směr je ten pravý
– informativní – jak daleko je ještě do Prahy
a spoustu dalších.
Ano, je jich spousta. A některé jsou, podle mého názoru, naprosto zbytečné. Myslíte, že ne? A co takhle například začátek a konec tunelu? Představte si, že ta druhá značka chybí. Poznáte i bez ní, že už jste z tunelu venku?
Brzdový kámen
Dříve to měli lidé v dopravním značení mnohem jednodušší. V dobách kočárů a vozků byla důležitá vlastně jen jedna značka. Tou byl brzdový kámen. Kamenný čtyřboký sloup, na němž kameník zpodobnil rukojeť smykové kočárové brzdy.
· pilíř býval natřený na bílo
· brzda byla pro lepší kontrast natřena na černo
Bylo to upozornění před blížícím se kopcem, kde má vozka začít brzdit, aby nenarazil. Těchto značek bývalo celkem hodně, ale většina skončila v propadlišti dějin. Stávaly na levé straně, protože až do roku 1939 se u nás jezdilo vlevo.
Neuposlechnutí značky se sice pokutou netrestalo, ale mohlo to dopadnout ještě hůře. Tak jako v roce 1854, kdy jistý kočí ignoroval zmíněnou značku, vůz se převrátil a jeden z koní kopl cestujícího do hlavy tak nešťastně, že zemřel. Tím cestujícím nebyl nikdo menší nežli saský král Fridrich August II.